Hur tänker du?

Blir så bestört när jag ser "Lyxfällan".
Hur kan vuxna, myndiga människor låta bli att ta sitt ansvar över sitt liv och sin ekonomi?
Nej, nu krävs det bättring!
 
 
 
 
Kanske dags att införa nya ämnen i grundskolan... eller legitimation.... eller varför inte någon typ av körkort??
 
Här kommer några förslag:

Mitt och Ditt

Behöver du det här?

Lätt att låna svårt att betala tillbaka

Vett och etikett

Vad hade du där att göra?

Varför gör du som du gör?

 

Det är otroligt hur mycket pengar en person får låna samtidigt som de inte betalar in sina skulder. Det går inte att leva som en Hollywood Fru utan pengar.

För att få köra bil, krävs ett körkort. Varför inte införa körkort för att få låna pengar? Tål att tänkas på.

 

Min mamma sa något klokt till mig när jag var ung och det säger jag själv nu till mina barn:

Spara dina pengar tills du verkligen behöver dem.

Det är lättare att ta med sig pengar än saker när man är ung och ska flytta.

Saker hinner man samla på sig ändå

 

Nu kan jag inte påstå att jag bara sparar och är superekonomisk i mitt liv. Jag sparar där det går, men kan samtidigt unna mig saker.

 

Jag fick tidigt lära mig hur man får pengarna att räcka till då vi var väldigt fattiga när jag var ung. Mina föräldrar hade skilt sig och vi levde med mamma som var sjuk och inte kunde jobba.

        Vi fick lära oss att:

  • vända på varenda slant
  • att jaga röda lappar
  • köpa billig mat
  • vara rädd om våra saker
  • laga det som gick sönder
  • uppskatta det man ägde
  • ta inga lån, om du inte måste. Det kostar att låna pengar.
     

Man lever bara en gång, så se till att livet blir bra. Man måste ha mål här i livet och jobba hårt för att uppnå dem.

 

LOVE//

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

peachy.blogg.se

Livet Mode Familjen Tips och en massa annat

RSS 2.0