Det bor nog en liten pedant i mig

På något underligt vis gillar jag inte att ha allt för stökigt omkring mig.
Det är riktigt trevligt att vakna på morgonen och det är rent och fint i hemmet. När man öppnar garderoben hänger nystrukna kläder och i byrålådorna ligger allt snyggt ihopvikna i fina högar. Då är det lätt att välja vilka kläder man ska ha på sig under dagen.
 
Det stora problemet ligger i att få allt i ordning. Att tvätta och stryka kan ibland kännas som ett evighetsgöra. Det vill säga att det tar aldrig slut. Men samtidigt kan det vara riktigt rogivande att stryka kläder. Då får man tid att "meditera" och reflektera över livet. Och, det är inte dumt. Ibland är det bra att stanna upp i denna stressiga vardag som många av oss lever i. Vi behöver tid till att varva ner hjärnan. 
 
Varför är det nu så viktigt för mig att ha det snyggt?
 
Det ligger nog till viss del i generna men framförallt i hur man är van att ha det som barn. 
 
Ordning och reda.
Gör saker ordentligt när du väl gör dem, så slipper du göra om det.
Man ska vara hel och ren.
 
Dessa saker har blivit inpräntade i en sedan barnsben och på samma vis försöker jag själv pränta i dessa i mina egna barn, på både gott och ont.
Hur viktigt är det att ha ordning? Blir man lyckligare av det? 
Både ja och nej. Det gäller som vanligt att allt ska vara med måtta. Det är enklare att hitta saker om det är ordning, men de blir tungt om man har för höga krav på ordningen. Kreativiteten kan hämmas då man inte kan gå utanför ramarna. Och vad är då, med måtta? Ja, det måste man nog komma fram till själv. För vissa har ordning i kaoset.
 
Själv har jag en väldans ordning, nästan på gränsen till pedant och nästa gång har jag himla stökigt.
Det beror på ork och lust.
Men framförallt hur jag väljer att prioritera.
 
En sak är då säkert, familjen och då framför allt barnen har högsta prioritet.
 
Jag älskar mina nära och kära.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

peachy.blogg.se

Livet Mode Familjen Tips och en massa annat

RSS 2.0